onsdag 14 mars 2012

Goda amerikaner och ryska sydstatare

Så var det då detta med spel och lärande. Igen!

Är det inte fantastiskt vad man kan lära sig historia om man spelar spel i historiska miljöer??!

Ja uppenbarligen lär man sig mer än rubriksättarna i media. Allehanda.se har gjort en nyhet av att det släpps ett nytt Assassin's Creed som utspelar sig under Amerikanska inbördeskriget. Det är ju bara det att det nya Assassin's Creed skall utspela sig under Amerikanska FRIHETSKRIGET. Ja just det en miss på ungefär si sådär 100 år. Det är lite som att säga att Rädda Menige Ryan utspelar sig under Vietnamkriget, en ganska fet faktamiss av något som man kan kolla upp med 30 sekunders googlande. 

Var det nordstatare eller sydstatare som var de onda nu igen? Eller hur var det?

Fast jag kan förlåta rubriksättaren i det här fallet. Spelare bryr sig inte om den tematiska bakgrunden för spelet. Med undantag av en och annan krigsfetischist som tycker det är viktigt med militär realism kan de flesta spel lika gärna vara science fiction, bara det ser snyggt ut och har bra gameplay.

I ett 10 år gammalt radioprogram intervjuades spelare om Battlefield 1942:

Ur Sveriges Radio P1, oktober 2002 (Torkelsson, 2002).

Lukas och Daniel sitter på ett internetcafé i Stockholm och spelar Battlefield
1942. På skärmarna framför dem syns det tredimensionella slagfältet. Med ena handen på tangentbordet och andra på datormusen rycker dom fram.

Spelare: Vi försöker ta över Stalingrad, tror jag det är, just nu. Men det går inte så bra.

Reporter: Och vad är ni för några då?

Spelare: Amerikanare tror jag. Mot Ryssar.

Reporter: Nej, Tyskar.

Spelare: Ja det är jag nog faktiskt, jag är nog tysk. Ja min historia är inte så bra kanske. Jag trodde vi var dom goda.



Torkelsson, J. (Producent). (2002, Oktober). Krig och kultur på nätet. I Tendens
[Radioprogram]. Stockholm: Sveriges Radio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar