onsdag 11 april 2012

En pärla till serie

Helgen före påsk besökte jag science-fiction mässan i Göteborg. En rejäl dos nörderi med avdankade B-skådisar som tar 200-spänn för en autograf, samlarleksaker från obskyra Tv-serier ingen har hört talas om (vilka alltid tycks producerade av Sam Raimi), och folk i Star Wars-kostymer. Då jag redan har satt ett rejält ekologiskt fotavtryck genom att köpa min beskärda del rymdplastskräp, lockade i stort sett inget till impulsköp. Halleluja, 42 och äntligen vuxen. 

En gång i tiden hade jag velat ha en Stormtrooperdräkt. Det vill jag inte idag.

Mitt i mässhallen hittade jag dock en monter där Kolik-förlag visade sina serier. Jag fastnade för Utopi, ett magasin där en ny generation av svenska tecknare får publicera serier med skräck, SF- och Fantasy-teman. Sådant måste bara stödjas! En prenumeration på fyra nummer, tack. Så fick jag välja en bok från förlaget med. Ge mig något samhällskritiskt bad jag och fick serien med kanske fulast omslag, "Mig blir du snart kär i" av Nanna Johansson. Det fick bli väl, jag stoppade den i väskan och glömde bort den.


Veckan efter, när jag har en skrivarvecka på Fårö, hittar jag boken i min väska. Fyrtiofem minuter senare har jag sträckläst den. Briljant! Otroligt vass och fyndig. Nanna Johansson har en känsla för hur våra normer och värderingar reproduceras i vardagen. Genom att vända på könsroller i vardagssituationer visar hon upp en samhällsordning som det är välgörande att påminnas om för en vit 42-årig hetro-man, mitt i karriären.


Jag är såld! Som spelforskare är den självklara favoriten när prinsessan Peach snäser av en liten pervo-Mario: ”Rör du så dör du!” I veckan skall jag beställa allt jag kan hitta som finns utgivet av Nanna Johansson.


      

3 kommentarer:

  1. Om jag hade varit med på Fårö och titta i din väska så kanske orden "du - jag lånar den här, genast" kanske varit liten signal på hur bra NJ brukar vara!

    /Steve

    SvaraRadera
  2. Om du gillar Nanna så missa inte Liv Strömquist! Och prenumerera på Galago med när du ändå är i farten. :)

    SvaraRadera
  3. Sara Granér är också en riktig favorit.

    SvaraRadera