fredag 27 april 2012

Spelbaserat lärande för skolan

I veckan var jag inbjuden att ge en miniföreläsning under SETT-dagarna i Kista. Jag valde att tala om spelbaserat lärande, i min mer nyanserade version där ingen principiell åtskillnad görs mellan digitala och icke-digitala spel. Jag gjorde reda för relationen mellan regler och fiktion i spel samt berättade om problemet med ludifiering som man får på halsen när man använder spel som representationsform. Av gensvaret från åhörarna verkade föredraget uppskattat, fast sådant där vet man aldrig, kritikerna sitter ofta i den tysta massan. Hursomhelst var jag själv nöjd med min insats. 

Jag berättar om konflikten mellan "flow" och reflektion

En poäng jag gör när jag talar om spelbaserat lärande är att den pedagogiska potentialen i spel är relativ den lokala skolans förutsättningar, pedagogens egen spelkompetens samt det specifika ämnesinnehåll man vill lära ut något kring. Det vill säga vidlyftiga uttalanden om spel som en mirakelmedicin är inte meningsfulla. Vad en pedagog behöver är konkreta exempel på hur specifika spel kan användas i relation till ett specifikt ämnesinnehåll. Mot slutet av föredraget fick jag också frågan om jag kunde ge några exempel på några bra spel att använda i undervisning. Inspirerad av att Adam Chapman, som forskar om historieskrivning i spel, nyligen gästat min institution valde jag att tala om Civilization och vilka möjligheter jag såg där. Det kändes dock trist att bara kunna ge ett enda exempel som då kanske främst SO-lärare har glädje av. Det fanns så många fler exempel jag skulle vilja redogöra för. På tåget hem slog det mig att jag borde använda bloggen här till att skriva ned konkreta undervisningsförslag kopplat till olika spel. Sagt och gjort. Inom kort skall jag här påbörja en serie blogginlägg där jag diskuterar och redogör för den pedagogiska potentialen i olika spel. Jag är därför väldigt intresserad av att komma i kontakt med pedagoger som använder spel i sin undervisning. Sprid gärna ordet om denna blogg och ni som använder spel i undervisning tveka inte att ta kontakt med mig.

På listan över spel jag tänker skriva om har jag både brädspel och digitala spel såsom: Settlers of Catan (brädspel och iPad version), Pandemic, Memoir 44 (både brädspel och webb-version), Battlelore, Cyclades (brädspel och iPad version), spelen i Total War-serien (Shogun, Mediveal, Rome, Napoleon), Civilazation (både den digitala klassikern och det nya brädspelet), Kingdoms, Stoneage, Yggdrasil. Jag skall också berätta om de satiriska spelen från Terrorbull games. Jag tänkte dock börja med spelet Harvest som systemtänkaren Dennis Meadows skapat, ett spel jag skall göra med lärare i Kungsbacka på en fortbildningsdag nästa vecka.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Grymt initiativ! Spontant poppar titlar (utöver de som du redan nämnt) som Diplomacy, Nuclear War, Battlestar Galactica och Dominion upp. Tänker jag ett tag till så kommer det mer, men det sista får bli Robo Rally. För den här gången.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Bra blogginlägg. Jag tror att High Frontier m.fl. skulle vara lärorika att använda i högstadiesammanhang. Man lär sig mycket av att försöka lära sig spela dem. Kräver en del förberedelse av läraren dock... Men det finns ju andra av Phil Eklund som kan vara intressanta, som Erosion (från 9 år). Sierra Madre har en hel del, inte bara av honom (tror jag) http://www.sierra-madre-games.com/conflict-simulations/#ecwid:category=482250&mode=category&offset=0&sort=normal

    SvaraRadera
  3. Fint initiativ! Jeg tenker at det hovedsaklig finnes to måter å bruke spill i undervisning på. For det første kan man spille spillet mer eller mindre sånn det er tenkt fra produsentens side, og lage en læringskontekst av handlingen/problemene spilleren møter i spillet. For det andre kan man legge opp læring ved å gjøre noe annet i spillet enn det som er tenkt. To eksempler på "type 2": I Little Big Planet 2 har jeg forsøkt å få elever til å konstruere spillbrett basert på tekster de har lest (tanken var at det å "remediere" teksten var en måte å tolke den på). I vår har jeg hatt historie-elever til å bygge middelalderbygninger i Minecraft. Her tror jeg mye av læringsutbyttet lå i researchen de måtte gjøre på nett for å få bygningen så riktig som mulig (er det f.eks. riktig å sette inn glassvinduer i et kloster?).

    Her er et eksempel på hvordan jeg har lagt opp undervisning mer konkret rundt spillets handling (type 1) i Assassins Creed 2: http://www.youtube.com/watch?v=yrkK_KQVKeA&list=UU7GCprPsMrUDutjWFuEjJXQ&index=5&feature=plcp

    En tredje type kan kanskje være å ta spill som kulturuttrykk på alvor, og legge opp undervisning rundt fanfiction, spillanmeldelse som sjanger, litteraturemner hvor både bok, film og spill inngår, etc. Men denne typen spillundervisning kommer kanskje litt på siden av hva som var emnet her.

    SvaraRadera
  4. http://www.kotaku.com.au/2012/03/how-one-teacher-turned-sixth-grade-into-an-mmo/

    SvaraRadera