söndag 6 maj 2012

Dömd att inte förstå

I veckan var jag i vår övernattningslägenhet i Göteborg. Utan tillgång till speldator tittade jag på TV3. Det var längesedan sist. Som avgiftad på kommersiell tv ser man klart. Spelhat och spelkritik blir ännu mera obegriplig när man ställer det jämte reklamfinansierad tv. Att ens oroa sig för den växande generationens spelvanor när de samtidigt exponeras för program som Big Brother är obegripligt. Jag förstår det inte. Det gör inte Johan Johansson heller. Fick transkribera texten själv, ha överseende med en och annan "felhörning".


Dömd - Johan Johansson
Jag ser på tio människor som går in i ett och samma hus
Och var å en har mindre utstrålning än mörkrumsljus
Och alla ska de slösa bort ett helt kvartal ihop
Med nio andra stolpskott i nått korkat mediascoop
Där själva pointen är ett stort offentligt ingenting
Å själva ingenting i sig blir en happening

Vem kastar solidariskt bort sitt liv och tittar på?
Jo dom jag är dömd å aldrig någonsin förstå mig på

Säg vem som anser att Carl Bildt har nån slags sex-apeal 
Vem som har Riverdance som ringsignal till sin mobil
 Jag undrar vem som köper färdighackad djupfryst lök
Och som ser te med kaffesmak och genast tänker köp
Å vem som dricker läskedryck som har salt-laktrissmak
Och står i kö för att förnedras på nått stekarhak

Det måste finnas massa människor som vill ha det så
Som jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på



Om jag får ägna mig en liten stund åt statistik
Tar vi en nyårskö i någon stor systembutik
Då borde ju någon i den vet om hur strypsex é
Nån annan önska mest av allt att dom just visste det
Nån tycka att knegarna i Kina har fått schysst betalt
Nån ska ha fest och sätta på Absolut-åttiotal

Och nån har köpt nån löjlig pryl man just skrattat åt
som jag är dömd att aldrig någonsin förstå 

För vem köper tyska schalgers när man gör reklam för det?
Vem ser på usla filmer bara Briteney Spears är med?
Vem spelar Smokie låtar hemma när dom har partaj?
Vem far till Götet för att se på Bingolotto live?
Vem tyckte Michael Jackson va en man med klass och stil?
Vem tar ett lån och smäller allting på en sprillans bil,

som tappat halva värdet bara man kör därifrån,
jo dom jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på

Vill man bli både smal och stark utan att göra nått,
Kan man visst köpa nått slags bälte ifrån tv-shop
Å om man äter Chips vid TVn och har detta på,
Blir man en tvättbrädesmodell fast mera mätt och så
Är detta skärp en raffinerad form av trolleri?   
Finns det nått annat bälte man får större hjärna i?

Finns det nått sånt som funkar tänker jag beställa två
För jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på

Och själv så sitter jag här stressad vid ett stökigt bord
Med häcken i en vagn och ser på allt jag borde gjort
Å allting som jag gjort för sent och allt som skitit sig
Som sambon ber en bön om disciplin för mig
Men det ligger damråttor av taxstorlek i alla hörn
Å klockan går å hinner säkert före mig till dörrn
Men som en Zombie utan egen vilja sitter jag
Och tror att allt liksom ordna till sig själv en dag
Så jag ser på dom som inte gör någonting där i sitt hus
Jag tänker på sånt här tills natten gått och det blivit ljust

Å då har jag ändå målat in mig själv i samma vrå
Som dom som jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på

Så kan det gå



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar