fredag 1 juni 2012

Bethesda på FDG!


Igår var det en paneldiskussion om framtiden för rollspel, underförstått digitala rollspel. Paneldeltagarna fick bland annat frågorna om vad de aldrig mera ville se i ett rollspel och vad de hoppades på att rollspel kunde lära sig av andra spelgenrer i framtiden. Med i panelen var bland annat Brett Douville från Bethesda som gör spel som Skyrim och Fallout-serien. Jag blev mycket positivt överraskad av hur Douville tog sig an frågorna. Han ville aldrig mera se den typ av slentrianmässiga sexism som han menade fanns i digitala rollspel och pratade om vikten av att utveckla djupare och intressantare karaktärer. Douville hyllade här Bioware men tog även upp karaktären Lydia i Skyrim som exempel på nyanserade karaktärer. 

Brett Douville talar om brädspel som inspirationskällor för framtida digitala rollspel. Kanske får vi se lite worker placement mekanik in nästa Elder Scrolls?

På frågan om vad han ville se mer av svarade han att han tyckte det fanns mycket i moderna brädspel som genren kunde lära sig av och han tog exempel från flera euro-games som Power-Grid och Dominion. Det märks att kopplingen mellan digital och icke-digital spelmekanik är på väg att lösas upp, något som bekräftar vikten av att spelvetenskap får växa fram som ett eget fält och inte som en underavdelning till medieforskning.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borttagen dubblettpostning

      Radera
  2. Mycket intressant att höra att han tog upp brädspel. Många som inte håller på med spelforskning brukar fråga mig om brädspel är dött nu och håller på att försvinna när datorspel är så stort. Min upplevelse är den motsatta, såsom du antyder här. Det finns ett växande intresse frö brädspel orsakat av ett generellt ökat intresse för spel. Studenterna på vår utbildning var eld och lågor över alla digitala spel vi har i början men nu under våren när de fick lämna önskemål om inköp till spelbiblioteket så kom det bara in brädspelsönskemål!

    Brädspel har också en kvalité som jag tror uppskattas av personer som tillskansat sig lite spelallmänbilding. De är öppna för modifikation enkelt. Om man inte gillar en regel eller en komponent i Monopol t.ex. så kan man snabbt ändra den regeln eller komponenten och testa hur det blir. Om man inte gillar en regel eller komponent av Diablo III t.ex. så är det inte mycket att göra.
    Brädspel inbjuder till att tänka speldesigntankar.
    Hurra för det.

    SvaraRadera