onsdag 26 september 2012

Pengar för pandas


Jag hade bara hört talas om företeelsen sponsrade bloggposter men tänkte att det handlade om modebloggar som skrev om solglasögon. Igår dök det upp en förfrågan från en marknadsföringsfirma. Jag erbjöds att skriva sponsrade bloggposter om spel, bland annat Blizzards senaste World of Warcraft uppdatering, Mists of Pandaria. Naturligtvis svarade jag att det var helt orimligt. Inte enbart då för att jag på grund av alla tusentals timmar WoW-spelande mår fysiskt illa av vissa ljudeffekter i spelet utan för att all trovärdighet försvinner i det ögonblick man låter marknadskrafter prägla ens texter. Förfrågan kan tyckas relativt oskyldig. Jag kunde skriva vad som helst bara jag inte ”totalsågade” produkten. Men det är väl så det här går till. Babysteps mot trovärdighetens brant där ingen enskild episod är den där forskaren sålde sig.

Detta kommer aldrig att hända. Spelvetenskapliga betraktelser är en blogg om spelvetenskap, den är min kanal för att nå utanför den akademiska sfären utan att behöva infoga mig i kvällstidningarnas format. Den dag jag inte kan göra detta obetalt lägger jag ned. Här är en Panda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar