torsdag 28 mars 2013

Från pin-up-karikatyr till traumatiserad ”final-girl” – om kön i nya Tomb Raider


Ron Rosenberg, exekutiv producent för det senaste Tomb Raider-spelet, berättande i en intervju till Kotaku 2012 om hur man tänkt kring nylanseringen av den ikoniska spelkaraktären Lara Croft. Istället för den översexualiserade superhjältinna som finns i de gamla Tomb Raider-spelen skulle den nya Lara vara en mer mänsklig karaktär som spelaren ville beskydda. Dessa skyddsinstinkter skulle väckas hos spelaren genom att Lara fick lida i spelet, bland annat genom att bli utsatt för ett våldtäktsförsök.  

Nya Lara Croft

Uttalandet orsakade en storm av reaktioner och kritik vilket fick utvecklarna Crystal Dynamics att reagera. Rhianna Prachett (dotter till Discworld-författaren Terry Prachett) blev utsedd till ”leadwriter” för projektet och det föreslagna våldtäktsinslaget blev nu en scen vilken handlade om hur Lara första gången tvingas döda någon.

Nu har spelet varit ute i några veckor och kritiken har övergått till hyllningar. Spelet får utmärkta recensioner och tidigareskeptiker menar att vi kan glömma allt vi hört om att ”beskydda” Lara. Det faktum att nya Lara inte är den ihåligt sexiga överklassbruden med pistoler-karikatyr från tidigare spel, utan sårbar och samtidigt kompetent, beskrivs som en positiv utveckling. Det är fullt begripligt att den nya Lara får dessa reaktioner, spelare är svältfödda på mer nyanserade kvinnoporträtt i spel och då tar man vad man kan få. Det är bara att gratulera Crystal Dynamics som inte bara lyckats med konststycket vända negativ medial uppmärksamhet till sin fördel utan också avleder en annan kritisk läsning av sitt spel, den som handlar om Laras bakgrundshistoria.

Äldre versioner av Lara

Det nya Tomb Raider-spelet är en prequel som utspelar sig före de tidigare spelen och berättar historien om hur Lara blev den äventyrare vi känner. Prequels har just den egenskapen att de förändrar originalen genom att explicitgöra bakgrundshistorier som varit implicita eller lämnats till publikens egen fantasi. När min generation såg Star Wars-filmerna var Darth Vaders bakgrund höljd i dunkel och en källa till egna fantasier. Denna läsning är numera omöjlig eftersom alla försök att föreställa sig varifrån den tidigare episke Darth Vader kommer ifrån slutar i att man ser framför sig hur skitungen Anakin kör rymdknattekross med Mupparna.

Det nya Tomb Raider förändrar också läsningen av Lara Croft som karaktär genom att berätta historien om hur en ung kvinna upptäcker sin inneboende styrka genom att utsättas för fasansfulla trauman. Vad som inte uppmärksammats i diskussionen om spelet är att det delvis är ett genrebyte från tidigare spel. Nya Tomb Raider är inte helt igenom ett rättframt äventyr i Indiana Jones-stil som Uncharted-spelen. Till stora delar utgör nya Tomb Raider ett spel i splatter-horror-genren där Lara blir till en så kallad ”final-girl”, den ensamma kvinnan som utsätts för extrem terror. En karaktärstyp som beskrivits kopplad till kön eftersom publiken skulle vända sig mot att en man utsattes för samma extrema terror. I Laras fall är det fråga om ett extremt övervåld vilket blir särskilt synligt om spelaren misslyckas och Lara dör. I tydliga splatterscenerna får vi se Lara krossas mot klippor, bli ihjälslagen av galna manliga vildar och på ytterst kreativa sätt få sin kropp penetrerad av machetes, stålbalkar och grenar. Att spela nya Tomb Raider är i vissa partier som att se filmen Eden Lake, den värsta feel-bad film som gjorts.

En av Laras många dödsscener
Precis som i horror-genren är inte Lara själv den som söker faran, faran drabbar henne och drivkraften till att hon fortsätter kämpa är att det inte går att lämna ön. En tematik som sammanfattas i spelets anslag där Lara säger ”Jag gav mig av för att söka äventyret, men äventyret kom istället till mig.” Laras historia är alltså en berättelse om hur en kvinna går igenom ett trauma för att återfödas som äventyrare.

De närmaste manliga motsvarigheter till Lara torde vara Nathan Drake från Uncharted och naturligtvis Indiana Jones. I Uncharted 3 berättas Nathans bakgrundshistoria. Efter uppväxt på barnhem söker han själv upp äventyret och redan som 15 åring bryter han sig in på ett muséum för att stjäla tillbaka en familjeklenod. Drakes dödsscener är inte i närheten av de splatterscener Tomb Raider innehåller. Indiana Jones å sin sida är med i pojkscouterna och när han upptäcker en gravplundrare tar han omedelbart saken i egna händer. I inledningsscenen från den tredje filmen får vi se den halsbrytande jakten över cirkustågets tak. Så när Lara blir äventyrare genom att vada upp till midjan i pölar av blod med flytande dödskallar är Indiana Jones med i scouterna.

Varför Lara blev som hon blev

Nya Tomb Raider kanske inte innehåller den grafiska representationen av Lara som en vulgär pin-up modell men det betyder inte att spelet är befriat från argument om kön och normalitet. Den pretentiösa tonen i nya Tomb Raider och den skenbara ambitionen att vara ett nyanserat kvinnoporträtt gör det betydligt svårare att se argumenten om manligt och kvinnligt som görs. Att Crystal Dynamics skrev om scenen med våldtäktsförsöket mot Lara förändrar inte nämnvärt det faktum att de som påtat ihop manuset ändå har färgats kraftigt av sina föreställningar hur man kan göra det trovärdigt att en kvinna blir en äventyrare. En föreställning om att styrka, självständighet och kompetens hos kvinnliga karaktärer behöver förklaras och avnormaliseras.










3 kommentarer:

  1. Hej! Jag tycker att jämförelsen med Uncharted blir väldigt skev eftersom det är helt olika ton i spelen. Jag skulle snarare jämföra spelet och karaktären med Leon S. Kennedy i Resident evil 4 som har liknande ton och utsatthet, där karaktären dör på minst lika makabra sätt. Jag tycker att Lara Croft i det här spelet till slut behandlas likadant som en man i samma spel skulle ha gjort. Det måste man väl ändå kalla jämställt?

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg Eric. Min poäng med att jämföra Nathan Drake och nya Lara Croft är just att visa på att det är olika ton eller olika genrer i spelen. Att jämföra Croft och Drake som spelvärldens två främsta äventyrare har gjorts otaliga gånger före detta inlägg. Medan Drake är en klassisk "bold explorer" blir Lara en "final girl" och det byggs upp av utsattheten. Jag har inte spelat Resident Evil 4 så jag vet inte om man kan se Leon som en slags manlig "final girl". Att Lara i slutet har en annan position (du tänker på slutscenen när hon står på skeppsdäcket?) håller jag med om men det intressanta är den förklaring till hur hon når hit. Som sagt, spelet tar några steg mot att göra ett mer nyanserat kvinnoporträtt men en närläsning av spelet som en förklaring till varför Lara blir den hon blir döljer massor av föreställningar om kön. Det är bara i perspektivet av att vi spelare är vana vid Bayonettor och porträtt av prostituerade kvinnor i spel som GTA och Witcher som nya Tomb Raider framstår som en nyansering. Vi måste ha samma krav på spelmediet som vi bar på film och litteratur.

    SvaraRadera