lördag 12 oktober 2013

Spelvärldens IKEA-katalog


Jag hör inte målgruppen som suktar efter rikare valmöjligheter i militära first person shooters  eftersom jag inte spelar spel med modern militär tematik (undantaget SpecOps: The Line). Ändå tyckte jag det var bra att Cryteks nya spel Warface gör det möjligt att välja att spela kvinnliga soldater. Tills jag såg resultatet.


Tydligen har Crytek regionsanpassat sitt spel så att marknader som efterfrågar porrigare kvinnliga soldater skall få det.  Det är en slags omvänd version av Saudiarabiens IKEA-katalog där man helt retuscherade bort kvinnor.  Nu kan den ryska marknaden få ordentligt bystiga snipers.


På konferensen Future and Reality of Gaming för två veckor sedan höll jag ett anförande där jag stod upp för spelutvecklare och sa att jag vägrade att tro att alla var ”Premature frat-boys with gun fetischism”, snälla spelindustrin låt mig inte ha fel i detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar