fredag 15 november 2013

Lärarhandledning: Minecraft som verktyg för att lära sig bildberättande


I serien av lärarhandledningar för att använda spel i undervisning presenteras här en metod där Minecraft kan användas i grundskolan i ämnena bild och svenska. Lärarhandledningen är i videoform. Jag går igenom hur man använder de olika programmen och bygger upp sin egen serie baserad på skärmdumpar man tar i spelet Minecraft.

Så här ser kan det färdiga resultatet ut

Metoden behandlar följande innehåll ur kursplanerna för svenska och bild:


Grundskola, Svenska

  • 1-9 Skapande av texter där ord och bild samspelar.
  • 7-9 Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter.

Grundskola, Bild

  • 4-6 Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • 4-9 Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap
  • 7-9 Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
  • 7-9 Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder

 

I filmen nämner jag att man måste ställa om funktionen för att "croucha". Vad som avses är funktionen som heter "sneak" och som får en att landa i flygläge och böja sig ned. Eftersom LSHIFT används för att ta skärmdumpar i Mac så funkar det dåligt att ha sneakfunktionen på denna knapp. Gå in i Options i Minecraft och ändra den till en annan knapp. 

 
Ändra knappen för Sneak


Om ni provar denna metod i er klass får ni gärna återkoppla hit och berätta om vilka problem och möjligheter ni såg som jag inte sett. Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Ett problem med Minecraft och skolan är att det är svårt att få tag i klassabonnemang. En lärare hos oss som använder det har försökt men inte lyckas lösa det. Hur tänker du kring det?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kan inte påstå att jag har tänkt på detta eller att jag vet hur det funkar med läromedelsbudget i dagens skolor. Antar att det är ytterst individuellt. Ironiskt nog hade ju upplägget fungerat bättre med en datorsal, att ge varje unge ett abonnemang verkar inte rimligt eller ens önskvärt. Det finns en resurs, Minecraft EDU http://minecraftedu.com/page/ som säger sig erbjuda 50% rabatt, jag har dock inte kollat detta. Upplägget ovan fungerar ju dock även med andra liknande spel och jag gisar att det finns några snarlika som är fria, hittade exempelvis denna lista http://gameblaster64.xandorus.com/list-of-minecraft-clones och antagligen har eleverna själva bättre koll. Vänligen Jonas

    SvaraRadera
  3. Tack för svar. Jag kollar upp gratistipsen och dina andra lärarhandledningar. Vi har kommit på den smarta idén att ha "spelhåla" och låta eleverna testa spel ur ett pedagogiskt perspektiv på Elevens val. Kruxet är att vi inte har några pengar och inte är så värst hemma på spel. Men som du säger, vi får fråga ungarna.

    SvaraRadera